måndag 5 mars 2018

"I am a reader"-enkäten

Vargnatt har hittat på någon sorts enkät. Jag hänger på!


Välj ett ord som beskriver dig som läsare.
Omättlig.



Vilken var den allra första boken du blev förälskad i?
Mormor läste "Sagan om den lilla, lilla gumman" och jag älskade den - men hatade slutet så innerligt att jag rev ut den sista sidan. Inte förrän jag själv fick barn köpte jag en ny Elsa Beskow-bok och fick se hur det egentligen slutade. Den där meningen "...och kom aldrig mer igen" var så fasansfull, tyckte jag, men nu som vuxen har jag ju sett att katten sitter tryggt i en tall alldeles i närheten av stugan.

Mamma läste "Kajsa Kavat" för mig, en samling korta sagor av Astrid Lindgren. Älskade dem! Men bäst av allt, och därmed svaret på frågan, var när pappa läste högt ur samma Astrids tre böcker om Emil i Lönneberga. Jag kunde höra dem om och om igen.

Inbundet eller pocket?
Jag gillar inbundet men har sällan råd. Jag har alltid älskat pocketböcker, för att de är så smidiga att ta med - men nu ser jag inte lika bra längre.
Så mitt svar får nog bli "storpocket", för det är ett jättetrevligt format (som jag dock inte har så många böcker i).

Hur har läsningen påverkat dig som person?
Fundamentalt, skulle jag tro. Den betyder så enormt mycket för mig och för mina livsval.


Vad läser du när du behöver bli tröstad?
Jag läser mysdeckare à la Agatha Christie och Maria Lang och andra gamla mordgåtor som sällan innehåller något blod och nästan aldrig går att lista ut på förhand.

Vem gjorde dig till en läsare?
Båda mina föräldrar har alltid uppmuntrat mitt läsande, tagit mig till biblioteket, köpt böcker åt mig, läst högt - och själva föregått med gott exempel.

Vilken bok har förändrat din syn på världen?
Vilken svår fråga. Jag tror inte jag har något bra svar på den. Många böcker öppnar upp nya världar, berättar om ställen jag aldrig rest till och sannolikt heller aldrig kommer att resa till. Många böcker kan berätta om livsöden helt olika mitt, om tider som flytt, om människor som inte finns längre.

Men det är väl sällan man får en ny syn på världen, sådär som en blixt från en klar himmel? Och kan säga: När jag läste XX förändrades min syn på världen? Det mesta är väl beståndsdelar i ett stort bygge.

Beskriv ditt drömställe för läsning.
Där det är lugnt och tyst och jag får vara ifred. Där jag kan sitta eller ligga bekvämt. Där jag har tillräckligt belysning. Men egentligen är det en ovidkommande fråga, för jag läser på fullsmockade pendeltåg och i skrikiga idrottshallar och överallt annars också.
Det enda ställe jag inte läser på, är i bilen för då mår jag illa.


2 kommentarer:

  1. Vad kul att du svarade på den! :) Och gillar att du var så känslomässigt engagerad i "Sagan om den lilla, lilla gumman" att en sida till och med blev utriven :D

    SvaraRadera
  2. Fundamentalt var ett bra svar! Det är nog så för många av oss bokälskare.

    SvaraRadera