torsdag 21 december 2017

Mormorsböcker: Vår vän Anne


"Vår vän Anne" är en riktigt tjock bok. Omslaget ser lite märkligt ut, som om författarens namn stämplats dit i efterhand och hamnat lite snett.

Bilden av Anne är romantisk och liknar inte alls den flicka som jag hade föreställt mig för mitt inre. Någon (inte jag!) har tydligt fyllt i konturen av hennes bröst med tunn blyertspenna och ritat dit en arm också.


Boken är tryckt på Berlingska Boktryckeriet i Lund år 1926 och kostade 4:75 kronor. Det är min mammas moster som haft den innan henne (och innan mig).


Baksidan är verkligt underhållande. Här kan man läsa om C. W. K. Gleerups förlags andra ungdomsböcker. "Samtliga ungdomsböcker ha i pressen och av skolans målsmän erhållit högsta erkännande". Det ni! Bland titlarna finns uppbygglig läsning som:

Apan som ingen kunde döda (Drummond)
Unge husbonden på Hyson Hall (Stockton)
Buffalo Bill, den siste store gränskrigaren, Öfverste F.W. Cody´s lefnadsöden (berättade av hans syster Helen Cody Wetmore)
Genom den försvunna sydpolen (Dillberg)
Kobo, berättelse från rysk-japanska kriget (Strang)
Den röda nejlikan (Baronessan Orczy)
Samba, en berättelse om Kongoslaveriet (Strang)
Havens herre, en berättelse om en undervattensbåt (Strang)
Kanniballiv på Nya Zealand (Dillberg)
Härtigens kurir (Masefield)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar