torsdag 21 december 2017

Mormorsböcker: Lilla Marilla


Sist i serien om Anne på Grönkulla kommer "Lilla Marilla". Jag minns inte att jag läste den boken, faktiskt. Kanske hade jag tröttnat på serien när jag väl fick den sista. Boken har en annan översättare än de tidigare, nu är det någon A. G:son Söllberg som översatt - och vi får varken veta om personen är auktoriserad eller gift!

Boken är tryckt i Malmö år 1952 och ser tämligen oläst ut. I mycket gott skick, bara lite svagt gulnade sidor. Kostade 6 kronor på den tiden.

Innanför pärmen hittar jag ett lösblad som tydligen överlevt i 65 (!) år:


Om författaren har jag hittat följande på Wikipedia:
  • Lucy Maud Montgomery, kallad Maud av familj och vänner.
  • Föddes 1874 och dog 1942, levde hela sitt liv i Kanada.
  • Mamman dog av TBC då Maud inte ens var två år.
  • Pappan flyttade, lämnade dottern hos sina svärföräldrar.
  • Maud växte upp hos mormor och morfar.
  • Ville tidigt bli författare.
  • Utbildade sig till lärare.
  • Fick avbryta studierna då morfar dog, för att ta hand om åldriga mormor.
  • Började skriva noveller till tidningar.
  • "Anne of Green Gables" - Anne på Grönkulla - publicerades redan 1908.
  • Gifte sig 37 år gammal med pastor Ewen MacDonald.
  • Fick tre barn: Chester (1912), Hugh (1914, dödfödd) och Stuart (1915).
  • Levde som prästfru, men fortsatte skriva.
  • Gav ut 21 romaner.
  • Vid 67 års ålder tog hon livet av sig - dödsorsaken avslöjades först 2008, då hennes barnbarn berättade att hon begått självmord och lämnat ett brev där hon bad om ursäkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar