söndag 29 oktober 2017

Bokläsningsenkät

Jag ska försöka svara på bokläsningsenkäten som Annette på Just nu Just här har knåpat ihop. Här kommer mina svar (eftersom jag skrivit av hela enkäten väljer jag att bara lämna MINA SVAR, inte alla svarsalternativen för de var så många):


1. Vilken typ av bok läser du oftast?
a) Deckare
b) Facklitteratur
d) Skönlitteratur


2. Bästa omfång på en bok?
b) 447 sidor
(Hade jag fått välja fritt så hade jag inte valt vare sig 247, 447 eller 647 - utan 347 sidor.)


3. Vilket bokformat föredrar du?
a) Inbunden
b) Storpocket
c) Pocket
h) Danskt band


4. Litterärt no-no?
a) Vika hundöron
c) Läsa under middagen
d) Vara oförsiktig om omslaget (ja, men hela boken, rubb och stubb!)


5. Ge exempel på böcker med snygga bokomslag!
Lägger ut en hel drös:











6. Årstid då du läser allra mest?
a) Vår
b) Sommar
(Är inte helt säker på att det stämmer, men upplever att jobbet tar väsentligt mycket mer tid på höst och vinter, och därför hinner jag läsa mer under vår och sommar.)


7. Ditt drömyrke i bokbranschen?
a) Författare
c) Formgivare


8. Vilket förlag kan du lita på har en riktigt bra bok för dig?
Norstedts och Albert Bonniers är ju de förlag som jag äger flest böcker av, även om jag önskar att jag kunde stödja småförlagen mer. Har gillat många böcker från Sekwa, Bookmark, Historiska Media, Novellix och Modernista. Minns tyvärr inte alla heller!


9. Är det någon typ av språk du har svårt för i böcker?
d) Sentimentalt språk
e) Slang/jargong
Lägger till: Försök till att skriva som ungdomar pratar. Det är ju inte nödvändigtvis slang eller jargong. I stort sett ingen författare klarar väl av att skriva ungdomars talspråk på ett realistiskt och läsvänligt sätt, tycker jag.


10. Vad får dig att följa en annan bloggare?
a) Informativa inlägg
b) Personliga inlägg
c) Fina inlägg
d) Fokus på litteratur


11. Hur ofta ger du bort böcker i julklapp?
a) Nästan alltid, det är roligt att hitta den perfekta boken för en viss person.
Ber att få stryka det där med "nästan", för vi har faktiskt en regel i vårt hushåll att samtliga familjemedlemmar får en bok varje jul och varje födelsedag. Alltid. Alla år. Utan undantag.


12. Vad är viktigt när du väljer en bok till dig själv?
a) Handlingen
b) Språket
d) Stämningen
Vågar knappt skriva det men alternativ g) Att det är ett snygg omslag är också viktigt...
Priset är inte heller oväsentligt.
Och sånt som punktstorlek och marginaler, för läsvänlighetens skull.

13. Jag ser fram emot nästa bok av...
...serien "Släkten",
...Katarina Wennstams nya ("Gänget") när den kommer på pocket,
...Majgull Axelssons nya ("Ditt liv och mitt") när den kommer på pocket,
...fortsättningen på Wolf Hall och För in de döda - om mänskan bara kunde ta och skriva klart den!!!
Kommer tyvärr inte på så många mer just nu, det står helt still i skallen.




4 kommentarer:

  1. jag är också rädd om böckerna, post it bättre än hundöron.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har mängder av bokmärken så jag använder alltid dem.

      Radera
  2. Så intressant att läsa :) Väldigt fina bokomslag, och visst kan man väl säga att de har gemensamma nämnare? Nästan litet melankoliska i stilen, grafiskt rena, dova i tonen, nästan som konstverk.

    Ja, du har rätt, jag borde ha haft med ett eller två alternativ till, för bokomfång.

    Vi ger också varandra böcker inom den närmaste familjen. Jag brukar envisas med att ge böcker även till övriga i släkten som vi firar jul med, med varierande mottagande ;) Till vår minsta släkting, sexårige Rasmus, gav vi två böcker förra julen, och tro det eller ej, men till slut har även han och hans föräldrar fått ett bokläsningsintresse. Så, det lönar sig att inte ge upp om böcker som presenter och julklappar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag kan också se en likhet, ett mönster, i bokomslagen. Håller med dig.
      Kul enkät, där jag tvingades tänka till lite!
      Det där med att vi ger bort böcker i julklapp är så inrotat så jag tror det skulle bli ramaskri om något av barnen blev utan. Precis hela deras liv har de fått en bok i julklapp (förutom kläder och leksaker, efter vad vi haft råd med och vad de önskat sig).

      Radera