fredag 28 april 2017

Vilka förlag läser jag?

Jag fick frågan "Vilket förlag läser du mest?" och svarade att jag trodde det var Norstedts. Då räknade jag inte in Månpocket, för de tycks ju ge ut böcker i samarbete med alla möjliga förlag, stora som små.






Bland bokbloggarna här på nätet figurerar frågan: "Vilka förlag föredrar du?". Vet man det, har man så bra koll? Vilken svår fråga! Är det inte risk att man svarar lite snobbigt, för att det är roligare att säga att man föredrar Pelle Plutts förlag AB än att man plöjer en massa böcker från Bonniers?

När jag började rota lite i förlagsdjungeln så insåg jag snabbt att många små förlag inte alltid är så små, utan kan ha ett gigantiskt moderbolag i ryggen.

Nu har jag gått igenom varenda bok jag har recenserat här på Boktanken. Det är inte ett representativt urval för mitt livs läsning eller ens för de böcker jag äger. Däremot visar det vilka svenska förlag som jag läst böcker av de senaste 4-5 åren och recenserat här.


Ohotad etta är Månpocket, som tydligen ägs av Bonnierförlagen och Norstedts förlagsgrupp ihop. Jag har läst och recenserat inte mindre än 110 (etthundratio) av deras böcker.

Överhuvudtaget läser jag många pocketböcker: Bonnier Pocket har jag läst 26 st av och Pocketförlaget 25 st av.

Om man tittar på min noggrant hopräknade lista i övrigt, så ligger Bonniers och Norstedts i topp, precis som man kan förmoda.
Albert Bonniers bokförlag - inklusive Bonniers, Bonniers boktryckeri, Bonniers Lettura och alla andra namnvarianter jag hittat i gamla böcker: 34 böcker.
Norstedts - inklusive P.A. Norstedt & Söner: 27 böcker.

Från Wahlström & Widstrand samt Natur & Kultur har jag läst 13 böcker vardera. Från Forum har jag läst 12 st, Lind & c:o 10 st, Novellix 9 st och från Brombergs och Ordfront har jag läst 8 st böcker vardera.

-


Sex böcker var från:
Bonnier Carlsen
Bra Böcker

Fem böcker var från:
B. Wahlströms
Historiska Media
Kartago
Printz Publishing
Rabén & Sjögren

Fyra böcker var från:
Gilla Böcker
Lava
Libris
Modernista
Ving-förlaget
Vulkan

Tre böcker var från:
Atlas
Bonnier Fakta
Damm förlag
En bok för alla
Lavender Lit
Piratförlaget
Sekwa
Weyler förlag

Endast två böcker var från:
Atlantis Bokförlag
Bazar förlag
Frank förlag
Hallberg Odabas
Ordberoende förlag
Ponto Pocket

En enda bok vardera från 43 olika förlag (!):
Aldus
AlfaBeta Pocket
Anamma Böcker
Andra rum
Askild & Kärnekull
Basil
Bio & Fokus
Bookmark Förlag
Daidalos
En & Ett
Eriksson & Lindgren
Ersatz
Federativ
FramSteget
Fredag Förlag
Fri Tanke
Förlaget Orda
Hammarström & Åberg
Isaberg
Kabusa Pocket
Kolik
Korpen
Leopard
Lindelöws förlag
Massolit
Minotaur
Offside Press
Ord & visor
Ordupplaget
Partners in Stories
Prisma
Roos & Tegnér
Recito Förlag
r.e reflektion erfarenhet
Riot Minds
Ruin
Salikon
Semic
Telegram förlag
Thoren & Lindskog
Vide förlag
Wiken
X Publishing

Det intressanta med alla dessa små förlag som jag läst en, två eller tre böcker av är att de tillsammans står för 79 av de böcker som figurerat på bloggen. En ansenlig mängd, tycker jag.


Vilka slutsatser man kan dra av mina val kring bokförlag, har jag ingen aning om. Helt ärligt så väljer jag de böcker jag längtar efter att läsa och struntar fullständigt i vilka som är ägare till förlagen som ger ut dem...

7 kommentarer:

  1. Det var en ambitiös genomgång! Intressant inlägg också. :)
    Blev tack vare frågan uppmärksammad på att Bonniers böcker dominerar rätt mycket i hyllan, ännu mer nu när jag här blev varse att en hel del av pocketböckerna även hör till giganten. Så snobbiga verkar vi alltså inte vara då vi nu erkänner det... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade verkligen inte begripit att en så stor del av min läsning kom från Bonniers. Flera av de andra förlagen ingår dessutom i deras koncern, vilket inte syns vid första anblicken.
      Nej, vi är nog inte så snobbiga :-)

      Radera
  2. Kul idé, jag kollade också, http://www.lyransnoblesser.se/2017/04/de-har-forlagen-laser-jag.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Tack ska du ha, det var intressant läsning.

      Radera
  3. väldans... de små förlagen har ofta intressanta böcker, som Bakhåll

    SvaraRadera
  4. Så ambitiöst du sammanställt! Jag skulle vilja göra detsamma men tror att det skulle bli ett för stort jobb just nu. Kanske till sommaren ... Har några favoritförlag som jag läser det mesta. Brombergs, Sekwa och Weylers, läser också mycket från Natur å Kultur och Norstedts, men har inte räknat efter. Är dålig på mindre förlag tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm, egentligen skulle jag nog inte heller ha hunnit - men jag hade svårt att sluta när jag väl börjat. Det var intressant, för jag hade ju själv uppfattningen att jag läste flest böcker från Norstedts och små förlag. Hade heller inte fattat riktigt hur många förlag som ägs av Bonniers...

      Radera