fredag 31 mars 2017

Bästa lustläsningsboken

Jag vet inte om det finns ännu fler bokbloggsenkäter/-frågor/-utmaningar just på fredagar, men jag tror att det är de här tre som har flest deltagare (Annikas bokbloggsjerka, Mias helgfråga och Lyrans Bästautmaning).

Så, här kommer nu mina kommentarer till den tredje utmaningen, där Lyran denna fredag frågar "Vilken är din bästa lustläsning?" apropå att hon behöver avkoppling.

För mig ska avkopplande lustläsning inte vara för krävande rent intellektuellt och heller inte en särskilt tjock bok, utan något som tar två-tre kvällar att läsa.

Det ska gärna vara spännande så att jag fastnar i själva berättelsen, men behöver verkligen inte vara en thriller eller deckare för det - spänning kan ju lika gärna handla om kärlek, livsval eller stora äventyr.

Och slutligen: den ska inte handla om död, elände, sorg eller depressioner. Då är det verkligen ingen lustfylld läsning!


Bästa faktaboken är den varma, rörande och snitsigt skrivna självbiografin
"Boy, Tales of Childhood" av Roald Dahl. Rekommenderas!


Bästa försvinna-in-i-en-annan-värld-boken är Cirkeln, som kombinerar kärlek och hat,
glädje och sorg, magi och hård verklighet, saga och socialrealism på ett sällsynt medryckande sätt!

Så där, nu får det vara nog med såna här inlägg på ett tag. Imorgon kommer en bokrecension som legat och väntat länge, länge och i övermorgon ytterligare en. Jag ser att det var ett tag sedan jag kläckte ur mig några nya recensioner.



12 kommentarer:

  1. Boy har jag inte läst än, svarar i morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska finnas en fortsättning på självbiografin, om när han rycker in i flygvapnet bland annat.

      Radera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Cirkeln och de övriga böckerna i serien var riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst var de? Visserligen är de ungdomsböcker, men jag tyckte verkligen om dem.

      Radera
  4. Mycket bra tänkt och formulerat kring "lustläsning". Cirkeln står i bokhyllan oläst fortfarande, men har sett filmen, borde kanske ha gjort tvärtom och läst boken först.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett filmen - inkluderade den alla tre böckerna? Tyckte mycket om dem!

      Radera
  5. Svar
    1. I den här boken skriver han om sin uppväxt, bland annat på internatskolor. Både roligt och lite rörande.

      Radera
  6. Ja att försvinna in i en annan värld är inte dumt.

    SvaraRadera