tisdag 7 februari 2017

Inte en recension om en gammal kyrka

Jag fick en förfrågan om att recensera en bok om en restaurering av en kyrka, närmare bestämt Svenneby gamla kyrka. Som jag förstod det, hade man uppmärksammat mitt stora intresse för historia - men de som frågade visste nog inte riktigt hur mycket jag älskar arkitektur och byggnadsvård dessutom. Trots min avsaknad av religiositet tycker jag enormt mycket om att besöka gamla kyrkor!

Jag tackade ja, förstås, och det som följer här är inte en recension - den kommer om ett tag, jag måste läsa boken först! - utan mer en fundering kring alla dessa fantastiska böcker som ges ut men som aldrig når fram till den stora massan.

Det här är en bok utöver det vanliga. Någon har verkligen tänkt till! Formgivningen håller högsta klass, pappret likaså (ja, jag är lite nördig vad gäller typsnitt, layout och papper...). Fotona är mestadels mycket bra. Det fina omslaget döljer en ännu finare inbunden bok.

Själva texten kan jag inte riktigt uttala mig om än, men gillar att den är skriven av många olika personer för om man inte tilltalas av den ena så lär man gilla den andra. Det tycks som att man behandlar såväl kyrkans historia som traktens. Vi får lära oss om restaureringen och om de skickliga hantverkare som utförde den. Detta måste vara en riktig skatt för alla som känner till Svenneby gamla kyrka!

Jag hade dock ingen aning om var Svenneby ligger. Östergötland kanske? Det slutade med att jag fick googla och därmed kan jag berätta att Svenneby ligger i norra Bohuslän. Egentligen spelar det inte så stor roll, för det finns många gamla kyrkor i Sverige och sannolikt kan man lära sig mycket om dem av att läsa den här boken även om den specifikt handlar om en enda.

Nu kommer bokrean och efter den forsar vårens stora bokflod fram, där mängder av nya böcker presenteras och på kort tid ska vinna läsarnas nyfikenhet, sälja i stora upplagor, hamna på kultursidornas topplistor och analyseras i teves "Babel". Vissa böcker kommer aldrig dit, trots att de är nog så förtjänta av det. Jag ser det hända gång på gång. Här är en otroligt vacker bok om kyrkohistoria och hantverkskonst. Gå in på deras hemsida och kika! Det är de värda.