onsdag 7 december 2016

Dagens Boktanke: En flicka kom till Bagdad


En flicka kom till Bagdad (orig. They came to Baghdad ), skriven av Agatha Christie, utgiven på Albert Bonniers förlag år 1976.

Den här boken har jag köpt för några tior på Bokbörsen och då vet man aldrig riktigt vad som dimper ner i brevlådan, kan jag säga. Ibland är böckerna finare än vad som utlovats, ibland tvärtom. Ofta är säljarna dåliga på att ta egna bilder, så man vet inte riktigt hur just det exemplaret ser ut förrän man håller det i handen.

Den här boken blev jag så glad över - inte för att jag hunnit läsa den än eller tror att den kommer att berika mitt liv så särskilt mycket - men för att jag älskar omslaget. Det är Monica Schulz som har tecknat - och för mig är hon såååååå mycket min barndom! Ett tag såg man Schulz illustrationer överallt. Minns särskilt tidningen VI och ibland även Femina, om jag inte misstar mig, som var de enda magasin som tilläts hemma hos oss. Tycker verkligen om hennes stil!

-

Dagens Boktanke-bok presenterar böcker ur en rent konstnärlig synvinkel. Här tycker jag till om sättning, rubriker, omslag, illustrationer, papper och annat som inte egentligen rör innehållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar