tisdag 8 november 2016

Påtvingad fantasyläsning


Det allra bästa med en bokklubb är antagligen att man får äta god mat, dricka gott vin och prata litteratur och livserfarenheter tillsammans med andra människor som älskar böcker lika mycket som man själv gör. Och dessutom blir man utmanad att läsa sånt som man kanske skulle valt bort annars.

I vår bokklubb - en tämligen homogen grupp bestående av sex kvinnor i hyfsat samma ålder och med snarlika familjeförhållanden och inte alltför olika livsvillkor - väljer vi väldigt olika böcker och har därmed också intressanta diskussioner.

Det kan vara fackböcker om allt från management och krishantering till politik och ekonomi eller självbiografier. Det kan vara skönlitterärt från hela världen (vi anstränger oss att hitta författare från jordens alla hörn), både nyutkommet och gamla klassiker. Det enda vi egentligen inte hunnit med än är serier och grafiska romaner, men annars har vi nog nosat på i stort sett allt.

Om några veckor är det dags för bokträff igen och tills dess ska vi alla ha läst "Ondvinter" av Anders Björkelid. Något så ovanligt som en svensk fantasy. Åtminstone TROR jag att det kan kallas fantasy. Det är en sorts saga i en obestämd tid. Jag har aldrig hört talas om författaren och skulle definitivt inte ha köpt boken om det inte vore för att 1) värdinnan valde den här och 2) hon också köpte varsitt ex till oss!


Men vilken överraskning "Ondvinter" var! Nu ska jag inte recensera boken här, eftersom jag har för vana att först ha diskussionerna med bokklubben, men jag kan redan nu säga att ni som gillar s.k. Young Adult och fantasy borde skynda er att köpa de här fina pocketböckerna. Fyra stycken är de i en serie. Tror de skulle passa alla möjliga åldrar, faktiskt.


Lättläst, spännande, bra driv, miljoner referenser till andra böcker och gamla folksagor - kort sagt, en stunds trevlig verklighetsflykt!

6 kommentarer:

  1. Jag har hört mycket bra om de där böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojdå, själv hade jag inte hört talas om vare sig författaren eller bokserien. Tycker mycket om den och är glad över att bokklubbsväninnan valde den!

      Radera
  2. Denna serie är en kär favorit hos mig, älskade verkligen den. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man! Jag har missat att du har läst dem (och då brukar jag ändå kolla in hos dig ofta). Snygga omslag också, på pocketböckerna. Jag har bara ettan - som jag fick i gåva - men lutar åt att köpa på mig de övriga tre.

      Radera
  3. Vi (hela familjen) har lyssnat på del 1 och 2 men fastnade ungefär mitt i del 3 tyvärr. Men jag har den kvar i min bokhylla i telefonen för jag har nog tänkt lyssna klart på egen hand. Men de första två delarna var verkligen jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog tänkt köpa de följande pocketböckerna, men det är så klart trist om berättelsen inte riktigt orkar engagera hela vägen...

      Radera