lördag 30 januari 2016

Puffar för bra böcker som inte synts tillräckligt

Det är nog inte så lätt att ge ut en svensk bok (om man inte heter Jan Guillou eller Camilla Läckberg eller något liknande) och tro att man kan tjäna vettigt med pengar på det.


Säljer otroligt bra. Eller möjligen imperfekt: sålde. Men drog in pengar gjorde den garanterat.

Såklart det finns många författare som är kända, respekterade och omtalade utan att vara giganter; de är ofta uppbackade av stora förlag och säljer säkert riktigt bra av sina böcker även om de inte hamnar i de allra största pocketupplagorna.


Sålde säkert också riktigt bra även om det inte var en kioskvältare.

Men så finns det de där små skruttarna som försöker sälja sina egenutgivna böcker eller kämpar med uppstickarförlag som kanske inte har samma marknadsföringsbudget. En del av de egenutgivna böckerna jag fått som recensions-ex finns det väl i ärlighetens namn en anledning till att de stora förlagen inte gett ut... men det finns en hel del godbitar också.


Inget litet förlag förvisso, men oförtjänt lite snack om en underbar bok. 

I viss mån kan jag tycka att förlagen kunde länka till bloggarna lite oftare - och då menar jag inte de 5-6 allra största bloggarna utan alla som skrivit en vettig och genomtänkt recension - samt att författarna kunde göra detsamma. Många av dem har egna hemsidor där de väl borde vilja tipsa om att man kan klicka sig in på bokbloggar. Gärna länka till dagstidningarnas fullständiga recensioner också, istället för att alltid bara klippa ut två meningar fulla med superlativ.

Åtminstone för mig är det intressant att läsa vad dagstidningarnas litteraturutbildade proffs tycker om nya böcker, men även de bloggar som ger en genomtänkt och personlig recension. De sistnämnda behöver alls inte vara bibliotekarier, litteraturvetare eller jobba i bokhandlar för att jag ska respektera deras kunnande!

Jag vet att många bokbloggare arbetar med litteratur till vardags, även om de inte försörjer sig som recensenter, och de kan beundransvärt mycket. Men det finns många andra som jag uppskattar mycket, även om de kanske "bara" är storläsande sjuksköterskor eller IT-tekniker. Man kompletterar varann, tycker jag.

Nätbokhandlarna synliggör ju många bloggar genom att ha gjort det enkelt att "pinga" inlägg. Väldigt många som tittar in på Boktanken kommer från Adlibris eller Google, att döma av statistiken.

Så här skulle jag vilja puffa för några nya (från 2015) svenska böcker som borde ha synts mycket mer, enligt min mening. Nej, jag får inte en spänn för besväret.


Café Uppland av Ylva Tryselius - fina utflyktsmål och goda recept. (Finns fler böcker från andra landskap i serien.) En stunds avkoppling i en annars stressig vardagstillvaro bland charmiga kaffestugor med Upplands mumsigaste hembakta fika.



Esperanza av Jakob Wegelius - jag är lite förälskad i hans sätt att skriva barnböcker utan att bli barnslig. En högläsningsbok där man inte väjer för vare sig svåra ord eller komplicerade känslor. Mycket hjärta och smärta, förpackat i en spännande historia. Wegelius är min nya favorit!


Regissören av Angelica Braun - om man gillar thrillers och tevedeckare så borde man garanterat gilla den här. Det är inte riktigt en bok i min smak, men med tanke på hur galet många polisromaner, thrillers och deckare som ligger på 20-i-topp-listorna så borde folk ha gillat "Regissören". Jag hoppas den ges ut som pocket och når långt många fler.


Sjörövarhjärta av E. S. Leijnse - en spännande bok för barn i mellanstadieåldern, med små huvudpersoner som vandrar mellan tidsåldrar och möter ouppklarade brott, skumma män och en förtvivlad flicka. En lek som spårar ur och barnens lite trassliga förhållanden till varandra sätts på prov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar