söndag 31 januari 2016

Läsutmaningen: Alla Augustpristagare

Ni som följt mig ett tag nu, lär inte ha missat att jag har en egen liten utmaning där jag enbart utmanar mig själv.

Det hela går ut på att jag ska ha hunnit läsa samtliga Augustpristagare i klassen skönlitterärt samt några utvalda i klassen fakta och några få i klassen barn-och-ungdomsböcker. Vissa av barnböckerna har jag förstås läst massor av gånger - som "Gittan och gråvargarna" - men eftersom jag valt bort att recensera barnböcker på bloggen så plockar jag inte heller med dessa här. I kategorin skönlitteratur har jag valt varenda en.

Tanken var ju att jag skulle bli klar lagom till 2015 års prisutdelning, men så bidde det inte... Målet är nu satt till att jag ska vara klar den 22 november 2016, dagen innan den stora prisutdelningen. Får väl se vad jag pallar!

Så här ser det ut just nu. De böcker jag har läst har en infärgad titel som man kan klicka på för att läsa recensionen. De har också ett foto intill sig, som illustration.

2015: "Allt jag inte minns" av Jonas Hassen Khemiri  - KVAR ATT LÄSA

2015: "Min europeiska familj de senaste 54.000 åren" av Karin Bojs



2015: "När hundarna kommer" av Jessica Schiefauer - KVAR ATT LÄSA

2014: "Liv till varje pris" av Kristina Sandberg



2014: "Mördarens apa" av Jakob Wegelius



2013: "Egenmäktigt förfarande. En roman om kärlek" av Lena Andersson - KVAR ATT LÄSA


2013: "Expeditionen. Min kärlekshistoria" av Bea Uusma



2012: "Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz" av Göran Rosenberg



2012: "Det står ett rum här och väntar på dig" av Ingrid Carlberg - KVAR ATT LÄSA


2011: "Korparna" av Tomas Bannerhed - KVAR ATT LÄSA


2011: "Och i Wienerwald står träden kvar" av Elisabeth Åsbrink - KVAR ATT LÄSA


2011: "Pojkarna" av Jessica Schiefauer - KVAR ATT LÄSA


2010: "Spill. En damroman" av Sigrid Combüchen - KVAR ATT LÄSA


2010: "Här ligger jag och blöder" av Jenny Jägerfeld



2009: "De fattiga i Lódz" av Steve Sem-Sandberg - KVAR ATT LÄSA


2008: "Ett annat liv" av Per Olov Enquist - KVAR ATT LÄSA


2008: "Legenden om Sally Jones" av Jakob Wegelius



2007: "Stundande natten" av Carl-Henning Wijkmark - KVAR ATT LÄSA


2006: "Svinalängorna" av Susanna Alakoski



2005: "Den amerikanska flickan" av Monika Fagerholm - KVAR ATT LÄSA


2004: "Gregorius" av Bengt Ohlsson - KVAR ATT LÄSA


2003: "Skraplotter" av Kerstin Ekman - KVAR ATT LÄSA


2003: "I taket lyser stjärnorna" av Johanna Thydell



2002: "Den vidunderliga kärlekens historia" av Carl-Johan Vallgren



2001: "Underdog" av Torbjörn Flygt



2001: "Minnets stigar" av Per Wästberg, Anita Theorell, Hans Hammarskiöld - KVAR ATT LÄSA


2000: "Populärmusik från Vittula" av Mikael Niemi



1999: "Livläkarens besök" av Per Olov Enquist - KVAR ATT LÄSA


1998: "Berömda män som varit i Sunne" av Göran Tunström - KVAR ATT LÄSA


1997: "Aprilhäxan" av Majgull Axelsson



1996: "Sorgegondolen" av Tomas Tranströmer
Ingen recension; jag har läst diktsamlingen men är inte kapabel att skriva något vettigt om den.



1995: "Hummelhonung" av Torgny Lindgren



1994: "Synden" av Björn Ranelid - KVAR ATT LÄSA


1993: "Händelser vid vatten" av Kerstin Ekman



1992: "Medan tiden tänker på annat" av Niklas Rådström



1992: "Jag saknar dig, jag saknar dig!" av Peter Pohl och Kinna Gieth - KVAR ATT LÄSA

(1989, 1990 och 1991 delades endast ett enda pris ut. Jag har inte tagit med dessa böcker i listan.)

P.S. När jag tittar på mitt eget inlägg så är en del länkar gröna, andra rödbruna, ytterligare andra gråsvarta. Kan inte se någon konsekvens alls... och orkar inte lägga tid på att fixa det. Klicka bara på den fetstilta texten så länkar den till recensionen.

2 kommentarer:

  1. En mycket rolig och lagom utmaning! Det är kanske det här jag ska ge mig på när jag har skyfflat klart nobelpristagarstofilerna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt nöjd med min egen utmaning, för det har varit otroligt trevlig läsning; så gott som varenda en av böckerna har jag tyckt väldigt mycket om!
      Den enda jag inte känner för att läsa egentligen är "Spill - en damroman" av Sigrid Combüchen. Jag vet inte varför men det lockar mig verkligen inte ett dugg...

      Radera