fredag 15 januari 2016

Doodlar med folksagor




Såna här saker kallas "Google Doodle" har jag lärt mig. 
"A Google Doodle is a special, temporary alternation of the logo on Google´s homepage that is intended to celebrate holidays, events, achievements and people" står det på engelska Wikipedia.


När jag skulle leta efter något på nätet häromdagen - googla alltså! detta verb bildat av ett företagsnamn - så ploppade en teckning upp med den sovande Törnrosa. När jag gick in för att googla något annat senare samma dag så kom Askungen upp och sedan mästerkatten i stövlar. Då blev jag nyfiken! Fina bilder och med litterär anknytning, klart jag var tvungen att klicka.

Anledningen var Charles Perraults födelsedag, han skulle blivit 388 år om han fått leva. Här är en LÄNK till Wikipedia-sidan om mannen som år 1697, några år innan sin död, gav ut sagosamlingen "Gåsmors sagor". I den hittar man Askungen, Mästerkatten och Törnrosa men också bland annat Rödluvan. Hundrafemtio år senare dammsög bröderna Grimm kontinenten på sagor till sina tyska samlingar och de tog bland annat flera av Perraults sagor.

När jag läste Philip Pullmans version av Grimms sagor - och hans insatta kommentarer om var och en av dem - insåg jag att folksagorna sällan går att spåra till en enda upphovsman eller ens ett enda land; många av dem har berättats i vitt skilda länder och tillskrivits helt olika upphovsmän trots att de är så snarlika.


Vi lär nog aldrig riktigt få veta vem som kläckte den ursprungliga idén bakom våra gamla folksagor som cirkulerat, återberättats och skrivits ner under århundraden. Läs gärna Pullmans bok "Grimm Tales for Young and Old", jag som älskar sagor tyckte att den var rena rama skattkistan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar