tisdag 12 januari 2016

Den tionde mannen


Bokens titel: Den tionde mannen
Författare: Graham Greene
Originalets titel: The Tenth Man
Översättare: Olov Jonason
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Norstedts, 1987
Antal sidor: 204 (varav 42 sidor svamlig inledning som inte hör till berättelsen)

En kort liten roman på sisådär 160 luftiga sidor, lättläst och snabbt avverkad men jag misstänker att den kommer att stanna kvar i mitt minne länge. Graham Greene skrev synopsis redan under andra världskriget men glömde sedan bort det hela. Berättelsen kom på avvägar, rättigheter köptes och såldes. I mitten av 1980-talet återfanns "Den tionde mannen" och gavs ut som något sorts överraskningsmästerverk, till alla Greene-fantasters stora glädje.

(Själv hade jag inte läst en enda bok av honom förrän i somras, men jag föll direkt för "Resor med moster Augusta" och "Den tionde mannen" - nu ska jag ge mig ut på jakt efter fler av hans böcker, kanske "Vår man i Havanna"?)

Själva intrigen är både ohyggligt enkel och ohyggligt spännande: Trettio tillfångatagna fransmän sitter fast i en cell, vaktade av tyska nazister. Gruppen blir beordrad att till nästa dag ha avgjort vilka tre av dem som ska bli avrättade. Var tionde man ska alltså möta döden - men hur avgör man det? Genom att låta gifta män och barnafäder få leva? Genom att spara de rika och offra de fattiga? Genom att låta den viktiga borgmästaren leva men finna att arbetarnas liv är mindre värda?

Utan att avslöja något avgörande (spoila, eller vad man skulle kalla det nuförtiden) kan jag berätta att man bestämmer sig för att dra lott. Tre män ska dö, tjugosju klarar sig ännu ett tag. Men en av de tre som dragit nitlotten börjar förhandla...

Mitt foto: Ruggigt att dra lott om sitt liv.

Omdöme: Spännande, välskrivet, lättläst och tänkvärt. Rekommenderas varmt!

Boken finns inte i nätbokhandlarna längre. Borde ju finnas på antikvariat och andra utförsäljningar. Blanda inte ihop den med samme författares "Den tredje mannen" som utkom tidigare.

1 kommentar:

  1. Så bra att du påminde! Den här har jag ju velat läsa men aldrig kommit mig för.

    SvaraRadera