lördag 19 december 2015

Esperanza


Bokens titel: Esperanza
Författare: Jakob Wegelius
Förlag: Bonnier Carlsen, 2015
Antal sidor: 128

Först läste jag "Legenden om Sally Jones" och sedan "Mördarens apa", och när jag bläddrade bland böcker att ge till syskonbarnen så ramlade jag över Wegelius "Esperanza" som egentligen utkom långt, långt tidigare (1999). Den hade jag aldrig hört talas om men jag köpte den utan att blinka.

De två förstnämnda böckerna har ju båda vunnit Augustpriset i kategorin barn- och ungdomslitteratur, men att även "Esperanza" hade nominerats till priset åratal tidigare hade jag ingen aning om.

Detta är en helt underbar berättelse om vänskap, tillit och förtröstan. Den har stora likheter med böckerna om Sally Jones men står helt på egna ben. Nyutgåvan är ett danskt band (jag är väldigt förtjust i sån bokbindning), snyggt satt (av Martin Eriksson, bra jobbat!) och rikt illustrerad som det brukar heta.

Texten är indelad i tretton korta kapitel och borde lämpa sig utmärkt för läskunniga barn att själva traggla sig igenom.

Huvudpersoner är den rastlöse kapten - enbart kallad Kaptenen - som har en liten människa inneboende hos sig, cirkusartisten Halidon. Jag blir inte riktigt klok på vem Halidon är, men att det är en ung man är jag rätt säker på och att han är ytterst kortväxt - en sagans dvärg - och dessutom blyg, tystlåten, lite omogen och antagligen rätt ful att döma av folks reaktioner.

En dag när Halidon vaknar är Kaptenen försvunnen. Lägenheten är tom och tyst. Nu börjar en febril jakt på vännen - har han råkat illa ut? Varför har han givit sig av? Tänkte han lämna Halidon för gott? Utrustad med en enhjuling rullar lille ensamme Halidon ut i staden just när dagen gryr och på sin väg möter han en snäll hund och flera elaka människor men inte Kaptenen.

Jag föll pladask för boken. Den är helt underbar, åter igen. Väl berättad historia, vackra teckningar, god sensmoral, ett detaljerat språk som man inte är bortskämd med i barnböcker, snyggt layoutad och lagom lång. Högsta poäng! Jag köpte ett ex till brorsonen och ett till mig själv att behålla. Borde kanske köpt ännu fler och gett bort i julklapp?

Omdöme: Gillar man folksagor förlagda i modern men obestämd tid, i en stad som skulle kunna vara Göteborg lika gärna som Lissabon eller Edinburgh, med en mission att berätta något gott och upplyftande - då gillar man "Esperanza".

Länk till boken på Adlibris: STORPOCKET (själv trodde jag det kallades danskt band...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar