torsdag 27 augusti 2015

Boy (Tales of Childhood)


Bokens titel: Boy - Tales of Childhood
Författare: Roald Dahl
Förlag: Puffin Books, 2013
Antal sidor: 219

Den fantastiske Roald Dahl - behöver han ens en närmare beskrivning?! - hann ge ut en sorts självbiografi innan han dog 1990. Den finns nu utgiven i en serie från Puffin Books (tycks vara Penguin Books barnboksförlag) med illustrationer av Quentin Blake som ju gjort de underbara teckningarna till "Kalle och chokladfabriken", "Naddap Dlöks", "Matilda", "James och jättepersikan" och alla de andra.








Jag antar att boken vänder sig till barn, eftersom den är utformad på ett sånt sätt med luftig layout, stora bokstäver, lättbegriplig engelska och tydliga förklaringar riktade till moderna barn.

För mig var det i alla fall givande att läsa om Roald Dahls spännande och hårda uppväxt. Jag ska inte säga för mycket om hans familj eller vad han var med om, för då förstör jag nöjet för andra läsare, men jag gillar verkligen upplägget att berätta om mor- och farföräldrarna i Norge, föräldrarna som emigrerade till Wales, Roalds barndom och uppväxt i utvalda små scener. Han skriver i kronologisk ordning men i så rask takt att han bara kan plocka med några enskilda händelser och fördjupa sig i dem.

Arma barn, vad han blev slagen, måste jag bara säga. De engelska internatskolorna tycks ha varit helvetet på jorden emellanåt. Vilka vidriga "masters" de hade till lärare, som skrek och gapade åt barnen, förödmjukade dem, vägrade lyssna på dem, slog dem med käppar, inte visade minsta empati utan snarare ren sadism. Helt vidrigt.

Mitt foto: I boken får vi dels veta varför godis är så viktigt för Roald Dahl och dels hur han fick idén till "Kalle och chokladfabriken".

Omdöme: För barn och vuxna i alla åldrar, som gillar Roald Dahl och som är intresserade av hur det kunde vara att växa upp som pojke i Storbritannien mellan de båda världskrigen. Roligt och underhållande ska det vara men känslan som stannar kvar i mig är ändå en sorg över hur vuxna i alla tider har våldfört sig på barn.

Länk till boken på Adlibris: ENGELSK HÄFTAD


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar