söndag 12 juli 2015

Resor med moster Augusta

Bokens titel: Resor med moster Augusta
Författare: Graham Greene
Originalets titel: Travels with my Aunt
Översättare: Aida Törnell
Förlag: Kungl. Boktryckeriet P.A. Norstedt & Söner, 1970
Antal sidor: 262

Min man har haft en trist liten pocket stående i vår bokhylla, en bok som han ägde innan vi ens blev ihop, men den har aldrig suktat mig. Så hittade jag samma roman men inbunden hos en släkting som nyss dött och vars lägenhet vi skulle tömma. "Resor med moster Augusta", låter inte det som en trevlig liten historia? Jag fick boken och nu har jag läst denna rara lilla berättelse som först utkom på engelska 1969.

Handlingen utspelar sig inledningsvis i England i mitten av 1960-talet, där den förtidspensionerade banktjänstemannen Henry bor i ett litet hus tillsammans med sina ompysslade dahlior. Han lever ett synnerligen trist liv och har just inga vänner eller fritidsintressen. Maten beställer han från den lokala krogen. Grannarna hälsar han på över staketet. En stram brevkorrespondens med en kvinnlig bankkund är det närmaste han kommer en kärleksrelation. 

Boken börjar helt underbart med följande text:

"Jag träffade moster Augusta första gången på mer än ett halvsekel vid min mors begravning. Min mor var nära åttiosex år när hon dog och moster var elva eller tolv år yngre. Jag hade två år tidigare tagit avsked från banken med en hygglig pension och en prasslande handtryckning. (---) Alla tyckte att jag var lyckligt lottad, men jag hade svårt att fördriva tiden. Jag är ogift, jag har alltid levat stillsamt och förutom mitt stora intresse för dahlior har jag ingen hobby. Av dessa skäl kände jag mig behagligt upplivad inför min mors begravning."

Jag gillar sånt!

Henry är alltså en genomtråkig engelsman i 55-årsåldern som lever helt ensam till den dag då hans mor begravs och han återser sin moster. Henrys far dog för fyrtio år sedan så nu står han helt ensam i världen. Men det visar sig att moster Augusta har en hel del att berätta om Henrys föräldrar - helt chockerande saker som totalt vänder upp-och-ner på hans liv. Hon bjuder också in honom att delta i några spännande tågresor i Europa, där en helt ny värld öppnar sig för honom. 

Det ena leder till det andra och plötsligt är Henry äventyrslysten, lär känna vackra unga damer och slemmiga skurkar, invigs i smuggling och valutafiffel, reser jorden runt, får polisen efter sig och blandar sin kremerade mors aska med marijuana...

Det här är en överraskande underhållande berättelse som passade mig perfekt just nu. Den är ganska stillsamt skriven, kanske lite seg i några stycken men inte så man tappar läslusten, och på en härligt korrekt och lite gammaldags svenska som verkligen ångar 1960-tal. Det är också roligt att läsa om alla de tidstypiska saker som jag hunnit glömma fanns för bara femtio år sedan. 

Författaren har en knastertorr humor som tilltalar mig. Moster Augusta - född alldeles i slutet av 1800-talet - visar sig vara en rätt frisläppt varelse som gärna har sex med alla möjliga män och som har levt en extraordinärt liv på alla vis.

Betyg: En god bok, med samma trevliga känsla som att titta på en gammal underhållande Hollywood-långfilm. 

Rekommenderas till: alla som vill läsa något som inte är nytt, för en gångs skull, men inte en sömnframkallande tegelstenstjock klassiker.

Snackis: Inte direkt.

Länkar och bilder kommer vid tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar