måndag 27 juli 2015

Med Anne Boleyn och Thomas Cromwell som sällskap


Jag tror jag skippar tematrion och läsutmaningarna och alla listorna. Istället bara njuter jag av att vi verkar vara de enda i Sverige som inte förvandlats till skrumpna russin av att ha vistats i konstant väta hela sommaren.

Här lyser gräsmattan gul av torka! Inte en blöt kantarell så långt ögat kan nå. Barnen vindsurfar på havet i de hårda vindarna och det skarpa solskenet, hunden springer glatt efter bollar, pappan pysslar med något som jag inte orkar intressera mig för, mamman (jag!) ligger njutningsfullt och latar mig genom att läsa om den fascinerande Thomas Cromwell och hans kompis, kung Henrik VIII och dennes drottning Anne.



Vilken underbar bok det är! Hur ska jag kunna vänta till 2016 på att den tredje delen äntligen kommer ut på svenska?

Hilary Mantel hade sagt att den skulle komma ut i januari 2015 i England, men i en intervju nu i juli 2015 har hon tydligen sagt att hon inte ens är klar med boken. Hon hade - enligt nätet - haft så mycket att göra med teveserien och dramatiseringen av "Wolf Hall" och "Bring Up the Bodies" så hon har inte hunnit skriva färdigt "The Mirror and the Light". Men för guds skull, mänska! Rappa på!
//Joelinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar