onsdag 17 juni 2015

Mitt bokliv, min läsning, en resumé

Jag har funderat på det där med hur läsandet går i vågor genom livet. Jag har alltid läst mycket men vissa perioder har det ju varit närmast som en besatthet, andra har jag fått snika till mig en kvart för att komma åt att läsa. Ibland har jag lånat mycket på biblioteket, ibland har jag haft råd att köpa. När jag var liten kunde jag läsa om böckerna flera gånger, numera händer det nästan aldrig.

Jag har knåpat ihop en liten resumé av mitt liv som läsare, sett ur vart femte år sedan jag föddes:





Emil-boken har jag lånat från www.bokstugan.se


Tant Brun-bilden har jag lånat från www.tantbrun.nu

När, var, hur och VAD jag läste när jag var 5 år:
Jag hade just lärt mig läsa på riktigt och eftersom jag var ett väldigt sjukligt barn satt jag alldeles säkert hemma i min rödbetsade furusäng, nedbäddad bland påslakan med stora chokladbruna blommor på, och läste Hemmets Veckotidning som min farmor tog med sig när hon skulle passa mig. Antagligen med en gasbinda full av fetvadd tryckt mot örat.

Eller så läste jag Elsa Beskows många barnböcker om tant Grön, tant Brun och tant Gredelin, för dem hade jag ärvt av min mamma - långsmalt inbundna böcker med lite gammelmodig text på ena sidan uppslaget och underbara teckningar över hela den andra.

Och när jag inte orkade staka mig igenom böckerna på egen hand så kom mina föräldrar och läste Astrid Lindgrens böcker om Emil i Lönneberga, som jag har älskat ända sedan dess.




Kitty-boken har jag norpat från ww.bokmalen.nu


När, var, hur och VAD jag läste när jag var 10 år:
Nu var jag duktig på att läsa, men fortfarande en sjuk unge. Konstant hemma från skolan med bronkit, öroninflammation eller något annat elände. Fortfarande fast i samma flickrum med 1970-talstapeter och murriga inredning, men nu även med en plansch föreställande ABBA på väggen.

Jag hade hunnit förbi "Systrarna P" och "Vitnos" och även de Kitty-böcker som mina tjejkompisar läste. Jag låg eoner före mina klasskamrater i läsning. Pappa hade köpt J.R.R. Tolkiens "Sagan om Ringen" och jag läste alla tre böckerna samtidigt som jag drömde om att vara en vacker alvflicka med ett långt och tjusigt namn på bokstaven E.

En megafavorit då - och nu - var "Tordyveln flyger i skymningen". Magisk!





När, var, hur och VAD jag läste när jag var 15 år:
Efter några groteskt pinsamma incidenter i skolbibblan, där jag försökte låna den tidens mest frigjorda ungdomsböcker - de hette "Kram", "Puss" och "Love, love, love" av Hans-Eric Hellberg - så vågade jag knappt sätta min fot där längre.

Minns att jag lånade "Anne Franks dagbok" och grät sönder en hel nyårsafton när jag insåg att hon inte skulle överleva...

I mina föräldrars bokhylla hittade jag Isaac Bashevis Singers "Shosha" som jag tyckte mycket om. Min mamma - en Fredrika Bremer-anhängare - hade även "Egalias döttrar" av Gerd Brantenberg, "The Women´s Room" av Marilyn French och "Rädd att flyga" av Erica Jong. De här böckerna har etsat sig fast för alltid. De är nog bland de största läsupplevelserna jag haft, antagligen just för att jag var så ung och påverkbar.

Jag satt sannolikt på de stenhårda långbänkarna i de stökiga korridorerna och läste i den stora högstadieskola där jag gick tre år. Där försökte jag på japanskt vis ignorera de gapiga klasskompisarna som satt uppflugna på plåtskåpen och sparkade med hälarna samtidigt som de skrek obsceniteter eller kastade något i huvudet på en (jag slapp, jag var väl klassens tråkiga men snälla bokmal). Blev rätt duktig på att avskärma mig och läsa ifred. De tuffa tjejerna stod utomhus i skolans rökruta och blossade, det kändes som att de var från en annan planet...





Bilden lånade jag från bookplanet.blogspot.com


Vampyrboksbilden låg på Tradera.

När, var, hur och VAD jag läste när jag var 20 år:
Jag hade flyttat hemifrån, ut i en förort och satt varje dag i långa tider på pendeltåget. Resvägen var min lästid. På mornarna övningskörde jag bil för att få körkort och pluggade teori på trafikskolan, på dagarna jobbade jag heltid inne i Stockholm, på kvällarna hade jag intensivstudier på en innerstadsskola för att ta igen de ämnen jag missat på gymnasiet (där jag hade svenska, engelska, franska, tyska och latin istället för att läsa matte...).

Jag var vaken dygnet runt och hade en energi som jag numera avundas. Men pengar hade jag inte, för lägenheten i förorten kostade för mycket och det fanns inte en chans att jag skulle ha råd att köpa böcker. Inte hann jag gå på biblioteket särskilt ofta heller, eftersom jag knappt var hemma annat än mitt i natten.

Vad läste jag? De böcker jag fick i present eller lyckades låna av bekanta. Jag tänker särskilt på Isabel Allendes "Andarnas hus" och Yasar Kemals "Låt tistlarna brinna" men jag måste också erkänna att jag läste Jean M. Auels "Grottbjörnens folk" och var helt fascinerad av neandertalare ett tag... För att inte tala om Anne Rices "En vampyrs bekännelse" som fick mig att omedelbart vilja åka till Louisiana och leva bland de kråsskjorteklädda vampyrerna, dricka blod och föreviga några liv. Hmmm. Känns som att jag ägnade mig åt avancerad verklighetsflykt, som drömde om grottmänniskor och bleka, sensuella vampyrer.

//Joelinda



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar