söndag 8 mars 2015

Precis min typ - en bok om typsnitt


Bokens titel: Precis min typ
Författare: Simon Garfield
Originalets titel: Just my type - a book about fonts
Översättare: Pär Svensson
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Bokförlaget Forum, 2013
Antal sidor. 313 + extra

"Precis min typ" tilltalar precis min typ. Jag har ett stort intresse för typsnitt och typografi. Jag kan fastna i att studera en vackert formgiven bokstav. Jag stör mig på illa valda typsnitt. Hela mitt jobb går ut på att ha en åsikt om vilka typsnitt som passar till vad! För mig är det här oerhört viktigt och jag läste boken som en bibel.

Det är en underhållande faktabok om världens mest kända typsnitt och dess formgivare, om tidsåldrarna då de uppstod och hur de togs emot, om användningsområden genom århundradena och exempel på ställen där man valt just dessa typsnitt.

Jag tror att många kan ha glädje av att läsa boken och känna igen allt från Futura, Helvetica, Calibri och Verdana till Times New Roman, Baskerville och Cooper Black. Men för mig var det här långt mer än så. Det här var en nostalgitripp utan dess like! När jag började min yrkesbana var det genom att sälja s.k. gnuggisar. Därefter jobbade jag som originalare på en reklambyrå, där jag satte texterna på en liten PC vars hårddisk var mindre än en usel mobiltelefons idag. Man tog en diskett och travade iväg till något av Stockholms alla sätterier, väntade där en lång stund medan en surmulen sättare menade att något annat jobb skulle prioriteras, fick med sig ett tjockt kuvert med underbara pappersutskrifter - som man sedan gick tillbaka till byrån och limmade fast på ett annat papper. Därefter vidtog det krävande arbetet att skära ut bokstäverna (eller orden eller meningarna) med skalpell och flytta dem som att de fick perfekt kerning. Vilket pillgöra! Men jag älskade det.

Vad jag gör idag framför datorn går så rasande fort. Jag skulle aldrig kunnat drömma om detta i början av 1990-talet. Men konkurrensen har också ökat. Plötsligt är det inte jag och en handfull andra som kan sätta en bok eller layouta en affisch - alla kan göra det i sina egna datorer. Även typografernas roll har helt förändrats i och med digitaliseringen och det får man lära sig mer om i denna bok.

Det var länge sedan jag läste en bok som jag hade så svårt att lägga ifrån mig! Hela tiden tänkte jag "ett kapitel till!". Om man är genuint intresserad av serifer och staplar och kerning och fontfamiljer så är det här en underbar bok - men för många andra kan den säkert vara underhållande och lärorik.

Mitt foto: Några av mina gamla verktyg: en gethårsborste som man sopade bort suddgummirester med från originalen (aldrig med handen!), en "gnuggpinne" som man applicerade gnuggisar (självhäftande bokstäver) med och ett falsben som man bigade pappersark med.

Betyg: Toppbetyg i faktaboksklassen! Jag hade gärna läst dubbelt så mycket.

Rekommenderas till: formgivningsintresserade.

Snackis: nej, inte i första hand.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar