torsdag 27 november 2014

Ett ufo gör entré


Bokens titel: Ett ufo gör entré
Författare: Jonas Gardell
Förlag: PANpocket från Norstedts, 2002
Antal sidor: 316

Tiden går fort! Juha, huvudpersonen i "En komikers uppväxt" har nu hunnit bli 15-åring och det är 1980-tal i den fina stockholmsförorten. Tiden går fort även i verkligheten - i min pocket står det att jag köpte boken 2002 (direkt då den gavs ut), och det är ju tolv år sedan. Vad kan man säga i en bokrecension om en bok man inte läst på tolv år?!

För mig är Jonas Gardell en av Sveriges allra främsta författare. Exakt vad boken "Ett ufo gör entré" handlar om, minns jag faktiskt inte längre men det är av underordnad betydelse. Har man läst den första boken så bör man läsa den andra och den tredje, för de är fantastiska. Både var för sig och tillsammans!

Jonas Gardell är lite äldre än vad jag är, och Juha - hans alter ego - är tuffare, modigare, mer utlevande än vad jag någonsin varit. Ändå vågar jag säga att det här är en bok som många kan känna igen sig i.

Betyg: Gott.

Rekommenderas till: alla som har läst Gardells andra böcker om Juha. Eller de som var tonåringar på 1970- och 80-talet.

Snackis: Hög igenkänning för många, men kanske inte en bokcirkelbok.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar