måndag 30 juni 2014

Nyckeln


Bokens titel: Nyckeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén & Sjögren, 2013
Antal sidor: 813

Jag gillar de här ungdomsböckerna om tonårshäxorna i brukssamhället Engelsfors, en håla någonstans i Sverige där magiska krafter samlas för att förgöra världen - eller rädda den. Handlingen utspelar sig i nutid och är mycket autentisk, en riktig 2000-talsbok.

Jag har hört en del kritik mot trilogin, där man tycker att böckerna är lite platta eller tjatiga men det kan jag inte alls instämma i. En tegelsten på över åttahundra sidor - och jag slukar den!

Det här är inte en bok man kan läsa om man inte tidigare tagit sig igenom "Cirkeln" och "Eld". Det blir på tok för svårt att förstå alla referenser bakåt. Därav blir min recension kort: den är till för alla er som läst en eller två av de tidigare böckerna i serien och som undrar om denna tredje är värd att läsa. Det är den! Många trådar knyts ihop och en del saker får sin förklaring.





Ruggigt snygga omslagsillustrationer av Kim W. Andersson och snyggt layoutat av Pär Åhlander. Tack för det!

Jag tycker det är lite tröttsamt att läsa om Linneas och Vanessas kärlekshistoria, den upptar för mycket av tiden och är måttligt intressant. För att vara i 18-årsåldern är de dessutom väldigt vuxna i sina känslor och resonemang. Lika ointressant är kärlekshistorien mellan Minoo och allas älskling Gustaf, av samma anledning.

Men om vi struntar i allt sex (det enda sexet är för övrigt lesbiskt, vilket väl får anses vara ganska 2014 det också), hånglande och kärlekstrånande så är resten av berättelsen riktigt bra. Möjligen kunde man redigerat bort alla förklaringar som syftar på tidigare böcker, så hade man lätt bantat ner boken några hundra sidor. Vi som läst "Cirkeln" och "Eld" kommer väl ihåg vad vi läst? Och ni andra skulle i alla fall inte begripa något, ens med de långrandiga förklaringarna.

Ett roligt grepp är att en av de tonårshäxor som tvingades dö i en av de tidigare böckerna nu visar vägen för oss läsare genom att vandra runt i en tät, grå dimma och ge oss glimtar av livet på jorden.

Jag orkar inte engagera mig i varför demonerna och beskyddarna har delat sig i två grupperingar (om de nu har det?) och vem av dem som vill stänga respektive öppna Portalen. Jag ids inte ens i de sista kapitlen engagera mig i detta, för hela grejen är så märkligt förklarad och än idag fattar jag knappt vad den där striden handlade om. Tjejerna ska rädda världen. De ska stänga en portal, oklart till vad. Ska de göra det själva, i sin lilla cirkel? Eller ska Rådet (någon sorts magikerregering) gör det i sin egen cirkel? Hur blir det då med Minoo, som ingår i BÅDA cirklarna?

För mig är det strunt samma. Det här är en bra bok om unga människor och sammansvetsande vänskap mellan personer som egentligen är väldigt olika. En god portion av boken handlar även om en händelse i "Eld" och den rättegång som nu följer: där framkommer hur sårbar en ung tjej kan vara då hon blivit utsatt för övergrepp av jämnåriga grabbar.

Betyg: Inte fullt så bra som de tidigare böckerna men absolut en bok man måste läsa om man följer Linnea, Anna-Karin, Minoo, Vanessa, Elias, Ida, Rebecka, Gustaf, Viktor och de andra. Lite seg, långrandig och onödigt förklarande på sina ställen.

Rekommenderas till: alla som gillar en bra ungdomsbok.

Snackis: Ja, om man har läst hela trilogin så är detta en bra bokcirkelsnackis - men inte just denna enskilda bok.

Grubbleri: Är det en slump att huvudpersonen Minoo - som är den centrala häxan - har en trolldomsgrupp vars initialer bildar namnet Elvira?

Länk till boken på Adlibris: INBUNDEN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar