lördag 3 maj 2014

Caipirinha med Döden


Bokens titel: Caipirinha med Döden
Författare: Maria Ernestam
Förlag. Månpocket, efter en överenskommelse med Bokförlaget Forum, 2006
Antal sidor: 382

Här sitter jag och recenserar varenda bok jag har läst av Maria Ernestam och så har jag tydligen inte ännu skrivit om hennes debutroman - den som fick mig att överhuvudtaget fortsätta att läsa hennes böcker. Vilken miss!

2005 kom "Caipirinha med Döden" ut första gången och sedan följde "Busters öron", "Kleopatras kam", "Alltid hos dig" och "På andra sidan solen". Någonstans däremellan klämde hon in en novell i "Drama queens", där just Ernestams novell var oerhört mycket bättre än många av de andras. 2012 kom "Marionetternas döttrar", men den har jag inte läst.

När "Caipirinha med Döden" gavs ut på pocket så köpte jag den genast. Sedan skrev jag i min läsdagbok:
Bland det bästa jag läst på länge! Mycket välskrivet, fantastiskt vackert språk, fascinerande intrig om en kärlekshistoria mellan en nutida, ung, övergiven stockholmska och Döden (som verkar mycket attraktiv...). En bok att sluka!

Historien är spännande och faktiskt riktigt rolig på samma gång. Framför allt är den tankeväckande, och ställer frågor om vad som är viktigt i livet och hur vi ser på döden.

Huvudpersonen Erica bor ensam i Stockholm sedan hennes pojkvän har helt sonika har promenerat ut från deras "perfekta" förhållande. När Döden ringer på hennes dörr en kväll, har hon inget emot att lära känna honom. Den charmerande Döden är en drömkille, han lagar fantastisk mat och är en svart mr Darcy på många vis. Trots det osannolika i att Döden är en person, en varelse, så har jag inga svårigheter att svälja precis allt.

Det här är faktiskt en av ytterst få böcker som jag kan tänka mig att läsa om. Nu är det nästan åtta år sedan jag läste den. Kanske dags för en omläsning snart?

Betyg: Det här är en favvisbok!

Rekommenderas till: alla som gillar en god bok med existentiella tankar.

Snackis: En bra snackis om livet värde, tycker jag.

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar