onsdag 16 april 2014

Det målade huset


Bokens titel: Det målade huset
Författare: John Grisham
Originalets titel: A painted house
Översättare: Sam J. Lundwall
Förlag: Månpocket, efter en överenskommelse med Albert Bonniers Förlag, 2003
Antal sidor: 416

Jag hade uppfattningen att John Grisham bara skrev spännande actionböcker om agenter, korrupta politiker och hemligheter som hotar att omkullkasta all världens regeringar. Jag minns inte längre vad jag tänkte när jag köpte denna pocket 2003, för elva år sedan, men jag kommer tydligt ihåg hur förvånad jag blev över boken. Den påminner inte överhuvudtaget om något jag hade läst av Grisham tidigare!

Johan Grisham växte själv upp i Arkansas och det här är hans berättelse, om än inte självbiografisk så säkerligen till stora delar självupplevd. Jag får tydligt känslan att han har skrivit boken som en sorts tribut till sina föräldrar och ett minne av sin barndom, inte för att tjäna ännu mer pengar. De andra romanerna - de om testamenten, avlyssningar, partiska domare, mutade jurymedlemmar, farliga makthavare, jurister utan samvete - de är skickligt skrivna och ruggigt spännande men känns producerade för att dra in maximalt med pengar.

"Det målade huset" handlar om USA efter andra världskriget. Det är den heta amerikanska södern, där vita plantageägare samsas med fattiga vita arrendatorer och ännu fattigare svarta bomullsplockare. Litegrann som i den underbara boken Mississippi, som jag tidigare har recenserat. De båda böckerna har en hel del gemensamt.

Huvudpersonen Luke är bara sju år och bor med sin familj - mamma, pappa, farfar "Pappy" och farmor - i ett stort trähus ute på vischan. Deras hus har aldrig någonsin blivit målat. Pappy och farmor har arrenderat det sedan depressionen 30 år tidigare men varken de eller ägaren har någonsin kostat på huset färg. Enligt Grisham var det tydligen vanligt i Södern på den här tiden. Husen höll bra ändå, i årtionden, men det ansågs förstås finare att äga ett målat hus.

Det här är en underbar berättelse! Den är sorglig och vemodig, varm och insiktsfull på samma gång. "Det målade huset" berättar om det fattiga, lantliga USA på 1950-talet där man lappade kläderna, använde hästar och mulor istället för maskiner, gick i kyrkan varje söndag och tyckte att det stora nöjet var att åka in till småstaden någon gång emellanåt.

Från Ozarkbergen kommer hill-billies - de vita som stod (och än idag står) längst ner på skalan av infödda amerikaner, djupt där nere bland mexikaner och andra icke önskvärda flyktingar. (Favoritboken "Winter´s bone" utspelar sig i Ozarkbergen bland dessa kriminella, outbildade och isolerade människor.) De ska hjälpa till med bomullsplockningen. Man inväntar också mexikaner och svarta som kringresande arbetskraft under den hektiska tid då bomullen ska skördas. Lille Luke hjälper till på gården och råkar både höra och se mer än vad som kanske är nyttigt för honom.

Betyg: Så fin berättelse om en uppväxt, en familj och en tung hemlighet.

Rekommenderas till: alla som gillar en god historia med verklighetsanknytning.

Snackis: Ja, denna roman skulle passa att prata om i en bokklubb.




Länk till boken på Adlibris: ENGELSK POCKET. Boken finns häftad, inbunden och i flera pocketversioner men ingen enda på svenska kan jag hitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar