måndag 31 mars 2014

Främlingen


Bokens titel: Främlingen
Författare: Albert Camus
Originalets titel: L´Étranger
Översättare: Jan Stolpe
Förlag: Albert Bonniers Förlag, 2010
Antal sidor: 150

Detta är en klassiker, en bok som enligt Bonniers är "en av 1900-talets verkligt inflytelserika romaner", skriven av en man som fick Nobelpriset i litteratur. Det här är en bok man ska ha läst.

Det är en tunn liten bok. förvisso minnesvärd men ändå en bok som lämnar mig med ett "jaha?". Problemet med stora författare och stora romaner är att man förväntas tycka om dem, annars säger det ju något om ens egen taffliga smak. Och tyvärr tycker jag att "Främlingen" är inget vidare bra. Omslaget däremot är sjukt snyggt - det skulle man kunna ha framme för jämnan!

Det här är en märklig historia om en känslokall man i franska Algeriet som mördar en främmande karl "bara för att" och därefter döms till döden. Han förhåller sig likgiltig till det mesta och återberättar krasst delar av sina misslyckade kärleksaffärer, mediokra karriär, ointressanta barndom och rätt händelselösa liv. Han är en dussinmänniska i mångt och mycket, men en som stänger ute känslorna.

När jag skriver detta har 2.520 människor gett boken betyg på Adlibris. Det är det mesta jag noterat för någon bok! Den får 4 stjärnor av 5 möjliga. Antagligen begriper alla andra något som går mig förbi...

Betyg: Kort, välskriven, med en pust av ett franskt Algeriet för snart hundra år sedan, det är det snällaste jag kan säga.

Rekommenderas till: dem som vill läsa en modern klassiker.

Snackis: Skulle vara intressant att höra hur man resonerar om man är en av dem som gett denna bok fyra stjärnor i betyg...

Länk till boken på Adlibris: POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar