måndag 23 september 2013

Böcker att verkligen längta efter...

Det händer emellanåt att jag läser om en bok på DN:s kultursidor eller bland AdLibris nyheter eller någon annanstans och tänker att den boken är ett måste.

Inte bara "Den verkar bra, den skulle jag vilja läsa" eller "Det där var intressant - kanske man skulle köpa boken?" eller "Åh, det där verkar vara en roman som passar mig!", utan ännu mer. Inte heller som när nästa bok i en serie kommer ut och man skyndar sig att köpa den för man har gillat de tidigare böckerna och det är roligt att läsa ytterligare en . Nej, ännu mer än så.

"Den! Den där bara SKA jag ha. Å, när kommer den ut? Inte förrän om flera månader..." och så följer en tid av uppriktig längtan efter boken.

En bok som jag förhandsbokade och sedan räknade ner dagarna för var den sista delen av Harry Potter. När den väl damp ner i brevlådan rusade jag in i sovrummet och slet upp paketet och började läsa. Mellanbarnet gapade "Jag såg nog! Du tjuvläser Harry Potter!" men jag var bara tvungen att läsa boken från pärm till pärm innan jag släppte ifrån mig den till ungarna.


En annan bok som jag längtade efter i flera månader var Philip Pullmans "Grimm tales for young and old". Det var som en fantastisk present, med kombinationen Pullman (en enastående författare!) och de ursprungliga gamla Bröderna Grimm-sagorna. En närmast komplett samling sagor i så gott som ursprungligt skick, men med Pullmans varsamma omskrivningar på sina ställen. Han har gjort ett otroligt jobb, tycker jag, och i slutet av varje saga förklarar han exakt hur han har tänkt och vilka ställen han har ändrat - och varför. En sagosamling som är både vacker och underhållande!


Den nyaste boken som jag känt så där starkt för, är "Från Holmes till Sherlock". Den gav jag till mig själv i födelsedagspresent eftersom ingen annan gjorde det. Trots att den var dyr (och inbunden och nyutkommen). En bok om sir Arthur Conan Doyle och allt om Sherlock Holmes - det är något man inte får gå miste om! Inbunden och vacker, full med illustrationer, fakta och anekdoter, tjusigt formgiven och mycket intressant.


Märkligt nog har jag inte skrivit om en enda av de här böckerna i bokbloggen. Jag får försöka bättra mig! Vilka är era längtansböcker?
//Joelinda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar