fredag 18 januari 2013

Säg ifrån!


Bokens titel: Säg ifrån!
Författare: Stéphane Hessel
Originalets titel: Indignez-vous!
Översättare: Ulla Bruncrona
Förlag: Louise Lindfors förlag, 2011
Antal sidor: 67 varav...
6 är de första ointressanta sidorna med innehållsförteckning, tryckfakta etc
(hur i hela fridens namn fick förlaget för sig att börja pagineringen redan där?!) och 
16 är de svenska kommentarerna och 
20 är de ynka få sidor som verkligen är "Säg ifrån!" och 
12 är förklarande noter och ett efterord om författaren och 
13 är FN:s Allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna
Antal sidor: 20 - enligt min mening!

Denna tunna lilla bok i danskt band väckte en enorm uppmärksamhet då den kom ut i Frankrike, översattes och spreds snabbt och blev lika omtalad överallt. Boken är skriven av den då 93-årige Stéphane Hessel som  varit motståndsman och koncentrationslägerfånge under andra världskriget, senare diplomat och som arbetat för jämlikhet och sociala rättvisa i hela sitt liv.

Boken är ett sorts upprop till dagens unga människor, en uppmaning att de ska engagera sig. Att klicka "Gillar" under ett inlägg på FaceBook är inte att engagera sig - att ta upp striden mot fattigdom, arbetslöshet, krig, våld och elände kräver mer än långa namnlistor på nätet.

Boken innehåller kommentarer av kända svenskar med starka politiska åsikter: Göran Greider (förstås!), Åsa Moberg (förstås!) och Pierre Schori (förstås!) samt Annika Norlin (hm, här kom äntligen ett otippat namn).

Den här lilla men starkt formulerade pamfletten borde väl läsas av gymnasieelever. Själv hade jag ingen större behållning av den, trots att några miljoner andra människor tycker annorlunda. Jag håller med författaren om att man måste engagera sig helhjärtat och ta strid för de demokratiska rättigheterna. Men boken som sådan fick mig inte att känna att "NU TUSAN ska jag..." utan lämnade mig tämligen oberörd.

Kolla för all del på nätet bland andra bokbloggar så ser ni att många andra älskar denna lilla skrift och menar att den är betydelsefull. Jag vet inte vad det är för fel på mig, men jag blev helt enkelt inte särskilt engagerad...


Betyg: För lite för pengarna.

Rekommenderas till: lärare på högstadiet och gymnasiet som vill ha debatt i klassrummet.

Snackis: Se ovan.

Länk till boken på AdLibris: DANSKT BAND.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar