söndag 10 juni 2012

Far och jag. Fortsättningen



Bokens titel: Far och Jag. Fortsättningen
Författare: Jan och Maria Berglin
Förlag: Ordfront Galago, 2012
Antal sidor: 150

"Far och jag" kom ut 2005 och nu, många år senare, har fortsättningen släppts. Det här är serier som jag föreställer mig att folk klipper ut ur tidningen (jag antar att stripparna trycks i någon dagstidning?!) och sätter upp på kylskåpsdörren. Så träffsäkra iakttagelser och en underbart torr, krass humor!

I Berglins serier finns en pappa, född någon gång på 1960-talet, som försöker nå fram till sin son, född någon gång på 1990-talet. Här berättas i små seriestrippar delar av deras liv - oftast framför datorn eller över köksbordet - där de förhandlar om pengar, betyg, sommarjobb, flickvänner och killkompisar, läggtider och hushållsgöromål.

Ibland känns språket eller meningarna lite krystade men oftast tvärtom: det är precis så här det är att ha tonåringar i huset. Pappan menar bara väl men det blir rätt ofta fel i alla fall. Sonen är nog en rätt schysst kille egentligen, men ganska ofta framstår han som irriterande ignorant.



Betyg: Mycket gott betyg för en fin och humoristisk skildring av förhållandet mellan en far och son, de som egentligen älskar varann men alltsomoftast tjafsar, missförstår eller talar förbi varann.

Rekommenderas: Till alla tonåringar och deras föräldrar, kanske i synnerhet till alla oss som faktiskt är födda på 60-talet och har barn födda på 90-talet - vi lever mitt i den verklighet som serieskaparna gör.

Snackis: Skulle inte tro att det finns mycket att prata om, mer att skratta tillsammans och igenkännande åt.

Länk till boken på AdLibris: HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar