lördag 9 juni 2012

Afrodites klinik för motvilliga älskande



Bokens titel: Afrodites klinik för motvilliga älskande
Författare: Marika Cobbold Hjörne
Originalets titel: Aphrodíte´s Workshop for Reluctant Lovers
Översättare: Anna B. Johansson
Förlag: Månpocket efter en överenskommelse med Albert Bonniers förlag, 2010
Antal sidor: 300

Det var så länge sedan jag läste "Guppy till kvällsmat" att jag har hunnit glömma vad den egentligen handlade om, men jag minns fortfarande att jag tyckte mycket om den och att den låg på flera topplistor. Av den anledningen tänkte jag att "Afrodites klinik för motvilliga älskande" skulle vara en bok helt i min smak.

Det börjar bra! Huvudpersonen Rebecca ska åka på kärlekssemester till Paris med sin pedantiske pojkvän som dock är så överdrivet petig med att packa resväskan att han missar tåget. Rebecca vinkar glatt genom tågfönstret och åker på semester alldeles själv - vilket naturligtvis gör pojkvännen smått galen och senare leder till att de bryter upp sitt långa förhållande.

Rebeccas guddotter ska snart gifta sig och frågar sin gudmor om goda råd inför äktenskapet. Till saken hör nämligen att Rebecca är en känd och firad författarinna vars bestsellerböcker handlar om just passionerad kärlek. Men hur ska man ge goda råd om livslång kärlek när man själv börjat tvivla på att något sådant existerar?

Marika Cobbold Hjörne skriver på ett sätt som gör att texten liksom bara rinner igenom en, så lättflytande är det. Ett fint språk, bra beskrivningar, en myspysig berättelse med rejäla portioner humor. Kanske skulle man kalla det feelgood nuförtiden. (Isåfall en feelgood av hög klass.)

Jag tror att boken skulle vara en riktig höjdare om författaren bara stannat vid Rebecca och hennes liv - men tyvärr blandar hon in två ingredienser som förstör en stor del av läsupplevelsen för mig:

En ilsken clown. När Rebecca kliver ut i singellivet och har sabbat alla relationer till f.d. män, älskare, väninnor, guddöttrar etc så bryter hon nästan ihop. In i hennes fantasi kommer en liten elak clown som försöker vägleda henne. Ytterst meningslös för hela historien.

En kärleksgudinna. Ett flertal av kapitlen handlar om Olympen och om hur Afrodite inser att hon har misslyckats med att visa människorna vad kärlek är. Till sin hjälp - nåja, han stjälper mer än hjälper - har hon Eros. Halvvägs in i boken stiger Afrodite ner på jorden och förvandlar sig till den terapeut som Rebecca går till. Jag har verkligen svårt för detta: att grekiska gudar vandrar omkring i London och försöker para ihop folk. Nej, usch, det var nästan så jag ville hoppa över de kapitlen.

Måste även passa på att nämna att omslaget är rysligt fult och illa genomtänkt: man kan inte sätta rubriken i ett kursivt och sirligt typsnitt färgat i magenta mot mörkgrön bakgrund och tro att någon med lätthet kan läsa vad där står. Det engelska omslaget är så otroligt mycket snyggare:





Betyg: Mycket lättläst och ganska mysigt, men ingen höjdare.

Rekommenderas: till alla som gillar underfundiga feelgood-romaner.

Snackis: Boken som sådan är kanske inte mycket att diskutera, men ämnet livslång kärlek och tanken på att hitta en förutbestämd mannen-i-mitt-liv kan väl vara något att prata om.

Länk till boken på AdLibris: HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar