söndag 22 januari 2012

Cirkeln


Bokens titel: Cirkeln
Författare: Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Förlag: Rabén & Sjögren, 2011
Antal sidor: 516

Ingen kan ha undgått boken "Cirkeln" som blev så höjd till skyarna redan innan den kommit ut, som fick DN att skriva en recension redan innan det var "tillåtet" att göra det, som fick tonåringar att rusa till biblioteken och köa i bokhandlarna. Det här måste ha varit en av 2011 års mest omskrivna böcker, alla kategorier.

Jag föreställde mig en bra bok, med tanke på de lysande recensionerna, men hade ändå inte förväntat mig en såpass välskriven och spännande bok från två svenska författare. Det här är spännande och ruskigt, lite oförutsägbart ibland, med mer mystik och fler övernaturliga händelser än jag hade trott. Här finns en god portion platta och stereotypa tonårstjejer som faktiskt ändrar sig och utvecklas och blir till andra än man först trodde.

Boken kretsar kring en gymnasieskola i en liten bruksort i Sverige, där några tonåringar dras in i en förskräcklig härva med häxor, beordrade självmord, mystiska riter, en elak rektor och en märklig vaktmästare. Man behöver inte avslöja något egentligen: det här är upplagt för att vara spännande. Man kunde väl ha önskat sig att det inte var en tjock och ful tjej, en blond ridflicka, en mörkhårig pluggis, en tuff tjej med alkisfarsa osv - det känns lite väl som pappdockor ibland, men personerna ändras faktiskt i viss mån och det gör att man kan förlåta det persongalleriet.

Allra första kapitlet är en mycket otrevlig beskrivning av ett självmord, som jag tycker är opassande för unga människor att läsa. Misstänker dock att det finns massor av 11-åringar i Sverige som slukat boken eftersom den fått sådan uppmärksamhet. Klart olämpligt, tycker jag, eftersom många av de 14-15-åringar som finns i min närhet har sagt att de nästan inte ville läsa mer efter att ha börjat på boken.

Betyg: Spännande och välskrivet, bra beskrivningar av tonårstjejer och en liten bruksort, massor av cliffhangers och kapitel som är uppbyggda med ett crescendo.

Rekommenderas: till alla som gillar spännande böcker med mystik, dock skulle jag säga att man bör vara 13-14 år för att läsa boken eftersom den innehåller rätt snaskiga beskrivningar av självmord och våld. Det är dock inte en utpräglad tonårsbok utan lika gärna underhållande läsning för vuxna.

Snackis: Den här boken hade vi i vår bokcirkel och det var en bra bok att diskutera kring.

Länk till boken på AdLibris: KARTONNAGE eller POCKET.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar