torsdag 22 december 2011

Den hemlighetsfulla trädgården


Bokens titel: Den hemlighetsfulla trädgården
Författare: Frances Hodgson Burnett
Originalets titel: The secret garden
Översättare: Aslög Davidson
Förlag: B Wahlströms Förlag, 1952
Antal sidor: 213


Pojken Colin är förlamad i benen och bor med rika föräldrar på en herrgård.
Flickan Mary är naturligtvis föräldralös, sjuklig, mycket bortskämd och alldeles ensam i hela världen.
Pigan Martha och trädgårdsmästaren Dickon är också inblandade i historien.

Dessa fyra öppnar en hemlig, dold och övergiven dörr som leder in till en trädgård inuti herrgårdens ägor. Där inne har ingen varit på tio år. Nu smyger bokens huvudrollsinnehavare dit allt oftare och både trädgården och barnen lever upp och blomstrar igen.

Det här är en "slutet gott, allting gott"-bok med alla ingredienser man kan förvänta sig av en flickbok från förra seklet. Rika och fattiga, unga och gamla, flickor och pojkar, några kvittrande fåglar och mjukt luddiga kaniner, elaka människor och snälla, sjuka barn och friska...

En klassisk bok som man kan läsa när man är sjuk och vill ha en nostalgitripp till barndomen eller komma bort från 2000-talets snabba tempo.

Så här ser boken ut nuförtiden:


Jag har ju den gamla utgåvan, men kan varmt rekommendera den nya istället. Hela den serien med klassiska barn- och ungdomsromaner är fantastiskt vackert illustrerad av Robert Ingpen. Det står att denna utgåva är översatt av Christina Westman, så jag antar att språket är modernare än vad det är i min gamla bok.
Jag hade svårt att ens hitta boken, när jag letade efter den på nätet - och det beror på att titeln har ändrats till Den hemliga trädgården. Inget hemlighetsfullt längre, inte!

Betyg: En tvättäkta flickbok från efterkrigstiden, tämligen tårdrypande och gammaldags.

Rekommenderas: Till barn i bokslukaråldern, när man vill försvinna in i sagornas värld! Men köp den nya boken istället för en gammal på antikvariat: den nya serien är fantastiskt vacker!

Snackis: Mest något som får folk att säga "ååå, den läste jag när jag var liten!"

Länk till den nya, vackra boken på AdLibris: HÄR.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar